Zsonglőrködéssel a hátrányos helyzetűekértHír | 2014.04.01.

Ki gondolná, hogy a zsonglőrködés nem csak vidámságot okozó, szemkápráztató szórakozás, hanem adott esetben gyógyító, fejlesztő tevékenység is? Ráadásul gyerekeknek is, hiszen számos olyan része van, amit nem annyira nehéz megtanulni. Az egészhez persze kell egy olyan ember, mint Gallyas Veronika, akinek elsöprő energiája és tudása lehetővé teszi mindezt. A végzettsége szerint közgazdász és több nyelven beszélő amatőr zsonglőr Veronika a Magyar Zsonglőr Egyesület egyik alapító tagja és elnöke. Tanul és utazik, szervez és fellép közösségi eseményeken. Közben pedig beteg és hátrányos helyzetű gyerekeket és fiatalokat von be a cirkusz, a zsonglőrködés tudományába.

- Kik ezek a gyerekek, akiket a zsonglőrködéssel gyógyítani, fejleszteni, lelki egészségüket támogatni lehet?

- Hátrányos helyzetben lévő csoportokkal már több, mint 10 éve folyamatosan foglalkozunk, de jelenleg három fő célcsoport van. A sajókazai és alsózsolcai dr.Ámbédkar iskola mélyszegénységben élő hátrányos helyzetű gyerekei,fiataljai (www.ambedkar.hu), a pesterzsébeti Pince klub fiataljai, és a Heim Pál Gyerekkórház pszichiátriáján ápolt gyerekek.

- A különböző csoportoknál nyilván mások a problémák és a zsonglőrködés más és más elemei azok, amik pozitívan hatnak. Elmagyarázná ezt?

- A dr. Ámbédkar iskolába szociálisan súlyos hátrányban lévő, nagyrészt etnikai kisebbséghez tartozó gyerekek, fiatalok járnak. Az iskola célja, hogy érettségihez juthassanak ők is, akik amúgy nagyon is könnyen kieshetnek az iskolai oktatásból. Tavaly talált meg az iskola bennünket és mint cirkuszi szociális munkások segítünk céljaik elérésében.

Általában a roma gyerekek önértékelése nulla és nem gondolják magukról, hogy szerethetőek lennének. Kevés az önbizalmuk és sokszor a szociális képességeik fejlesztésére is szükség van. A zsonglőrködés erősíti az empátiás képességeiket, meg kell tanulniuk együttműködni, csoportban dolgozni.

A fellépések sikere erősíti az önbizalmat, az önértékelés zavarait és ez mind fejlesztőleg hat. Amikor odamegyünk összecsődül a falu, csodálják őket és tanulni is akar a többi gyerek tőlük. Fontos ez is, hogy a „régebbi” gyerekek tanítóvá lesznek! A zsonglőrködés során meg lehet tanulni a rendszeres munkát, a demokrácia alapszabályait, azt, hogy döntéseket hozhatnak és így a sorsukat is irányíthatják. Mi is sokat tanulunk tőlük.

A Heim Pál kórházban mások a feladatok. Itt autista, hiperaktív, figyelemzavaros, más mentális problémákkal küszködő gyerekek vannak. A zsonglőrködés a mellett, hogy élményt ad nekik (ez is a terápia része) más képességeket is fejleszt, javít. Így a koncentrációt, memóriát, egyensúly érzéket, testtudat érzést, a két agyfélteke közötti kapcsolatot erősíti.

Forrás: REHAB BLOG