Többször mentett életet: telefonon segítenek a szívbetegekenHír | 2014.08.28.

A szívbetegség népbetegség, mondják. Van egy egészségügyi központ és egy csapat, amely folyamatos telefonos elérhetőséget biztosít a rendszerben részvevő beteg számára, amennyiben beküldi a transztelefonikus EKG-jelet. Kikérdezik a panaszokat és értékelik az EKG-felvételeket, szükség esetén pedig riasztják a mentőszolgálatot a beteghez, vagyis életet menthet.

A készülékkel beteg számára kényelmetlenség nélkül, több napon keresztül, de nem állandóan a panasz alatt EKG-t lehet rögzíteni. Ez egy digitális rendszerrel történik, majd egy számítógép végzi az EKG-jellé való átalakítást, amelyet aztán egy szakorvos értékel a korrekt diagnózis felállításához - magyarázta Orbán Mariann, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórház I. Belgyógyászat-Kardiológiai Osztályának főorvosa.

Magyarországon a rendszert 2007 óta használják, először a Debreceni Kardiológiai Klinikán kezdték alkalmazni - folytatta. A miskolci kórház 2010-ben csatlakozott, eleinte a készülékeket inkább a diagnosztikában és a beteggondozásban vették igényben, 2011-ben az Országos Mentőszolgálat felszerelése is megkezdődött, így manapság már a sürgősségi betegellátási programban is nagy szerepe van - részletezte. A készülék több alkalommal is életet mentett már, egyrészt mivel a betegek követésével a rosszindulatú ritmuszavarokat diagnosztizálni lehet, másrészt napi rendszerességgel segít az eseti elevációs infarktusok megállapításában a betegszállító autókon - emelte ki Orbán Mariann.

Dr. Ondrejkó Zsolt, a kórház kardiológus-főorvosa hozzátette: a transztelefonikus EKG-rendszer a társadalombiztosítás által támogatott, az igénylés az adott egészségügyi központban történik, a jelentkezést követően vizsgálat után a szakorvos dönti el, hogy szüksége van-e rá a betegnek vagy sem - részletezte.

Tovább az eredeti cikkre

Forrás: HIRADO.HU