Egyetlen távirányítóval megoldható lenne a látássérült emberek tömegközlekedéseSzakmai cikk | 2011.08.02.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) források híján még nem tűzött ki konkrét dátumot a közlekedési lámpák akadálymentesítésére. A látássérült emberek közlekedését a hangjelzéses lámpa, a beszélő buszmegálló, és az ezeket aktiváló távirányító nagyban könnyítené, azonban jelenleg sem a távirányítók gyártása, sem a több funkciót egységesítő standard frekvencia beállítása nem megoldott. A BKK ugyanakkor kész együttműködni a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével (MVGYOSZ).

A lépcsők és korlátok kontrasztos jelölése, a költséghatékonyan megoldható vezetősávok és a hangos/tapintható térképek mind-mind segítik a látássérült emberek közlekedését. Vannak olyan országok – például Svédország – ahol már nem létezik akadálymentesítési törvény, mert annyira természetes, hogy figyelembe veszik az érintettek igényeit. Ehhez képest Magyarország körülbelül ötven év lemaradásban van" – mondta el a Közelképnek Kroll Zsuzsanna,a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének (MVGYOSZ) érdekvédelmi csoportvezetője.

Az esélyegyenlőségi törvény nyolcadik paragrafusa kimondja, hogy „A közlekedési rendszereknek, továbbá a tömegközlekedési eszközöknek, utasforgalmi létesítményeknek – beleértve a jelző- és tájékoztató berendezéseket is – alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személy általi biztonságos igénybevételre”. Az országos településrendezési és építési követelmények szabályzata kezdetben csupán a mozgássérült emberekre terjedt ki, ám a 2008-as módosítás során az akadálymentesítési tervet az összes fogyatékossággal élő emberre kiterjesztették, míg a végrehajtás határidejét legutóbb 2013 végére tolták ki.

Kroll szerint a legnagyobb probléma az, hogy nincs egységes koncepció az akadálymentesítéssel kapcsolatban. A hangjelzéses lámpák például csekély számuk ellenére (a fővárosban jelenleg 30 ilyen lámpa üzemel) nagyon különbözőek. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Sajtókommunikációs irodájának tájékoztatása szerint a jelzőlámpás kereszteződések csupán 10%-ában találhatók gyalogos átkelést támogató hangjelzők. Ezek között van kattogó, sípoló, beszélő, nyomógombra működő, sőt távirányítóval bekapcsolható is. „Budapesti forgalomban a kattogó lámpák nem élnek meg, mivel nem hallani őket. A sípolóknál nem egyértelmű, hogy merre van zöld, csak azt lehet tudni, hogy valahol van. Sokkal egyszerűbb, ha a lámpa beszél és megmondja, hogy melyik úton lehet átmenni. A legjobb megoldást a gombnyomással vagy távirányítóval bekapcsolható lámpák jelentenék, hiszen csak akkor működnek, ha segíteniük kell." A közeljövőben azonban nem valószínű, hogy látványosan megnő a Főpolgármesteri Hivatal tulajdonában lévő speciális lámpák száma. „Jelenleg források híján nincs konkrét dátumhoz kötött célkitűzés" – tájékoztatta a Közelképet a 2013-as akadálymentesítési határidő tarthatóságával kapcsolatban a BKK Sajtókommunikációs irodája.

Tovább a teljes cikkre

Forrás: KÖZELKÉP HÍRÜGYNÖKSÉG