Tanórákba épített stresszkezelés | 2016.11.05.

Prof. Dr. Bagdy Emőke (képünkön) ismert klinikai szakpszichológus szerint akár már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben, a jelenlegi iskolarendszer szerkezete azonban még nem elég rugalmas, és sajnos sokszor a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését.

Szorongást csökkentő alternatív mozgásformákra lenne szükség a testnevelésórákon, hogy ezzel is csökkentsék a gyermekek mindennapi lelki terheit. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés, szükség van a pedagógiai repertoár bővítésére. Prof. Dr. Bagdy Emőke ismert klinikai szakpszichológus szerint akár már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben, a jelenlegi iskolarendszer szerkezete azonban még nem elég rugalmas, és sajnos sokszor a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését.

Egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon - köztük a testnevelés órán is - mint a relaxáció, a jóga gyakorlatok, vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. A lazítással, kikapcsolódással együtt járó tevékenységek ugyanis javítják a koncentrációt, a testtartást és az egyensúlyérzéket is.

A kifejezetten inger-gazdag környezetben felnövő gyerekeknek különösen nagy szükségük lenne a relaxációra, ezt a pszichológusok is megerősítik. Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus szerint minimálisan már heti egy óra is segíthetne, amikor a gyerekek az elengedett állapotban néhány percre csak önmagunkra figyelnek. A mai túlfeszített iskolarendszerben azonban nehezen jut idő arra, hogy a pedagógusok és a család fokozott figyelmet fordítson a testi és lelki egészség kapcsolatára. 
A pszichológusasszony úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés szabadmozgású idősáv marad. Ami a szemléletmódot illeti, egyetért a Magyar Diáksport Szövetséggel (MDSZ), akik az általuk kidolgozott alternatív testmozgásról szóló módszertani könyvekben a gyermeket, mint a személyiség egészét vették figyelembe, nemcsak a mozgást és izomzat fejlesztését.
FORRÁS: MIXONLINE.HU