Szakemberek és fiatalok egy befogadóbb MagyarországértHír | 2013.03.12.

Lassan hatodik éve zajlik a TÁMOP 5.4.5 programsorozat keretében az a folyamat, melynek célja egy akadálymentes, toleráns, azaz fejlett táradalom kialakulásának elősegítése. Rengeteg sikerről számolhattak be, ugyanakkor – mint minden változási folyamat – az elmúlt hat év nem nélkülözte a nehézségeket sem. A programról az FSZK Nonprofit Kft munkatársával, Szentkatolnay Miklós projektvezetővel beszélgettek.

Mi volt a program kiinduló-gondolata 2008-ban?

Úgy tapasztaltuk, hogy annak ellenére, hogy a fogyatékos személyek iránti társadalmi elfogadás, mint cél, vagy inkább „vágy” egyre inkább jelen van, nagyon kevesen tudják, hogyan segítsék elő a sikert. A rendszerváltás óta eltelt években egyre hangsúlyosabb lett a rászorulók számára nyújtott segítség fontossága, ugyanakkor alig volt hazánkban olyan szakember, aki tudta volna mit jelent a konkrétumok szintjén az akadálymentesítés. Hittünk abban, hogy közvetítenünk kell a társadalom tagjai felé ezt a tudást, így a tervezés időszakában legfontosabb célunk egy kiképzett szakembergárda létrehozása volt. Természetesen e terület is rengeteg szegmensre oszlik, így az akadálymentesítéshez kapcsolódó általános tudás mellett a legfontosabb szakterületekhez (építészet, informatika, szolgáltató szektor, stb) kapcsolódó specifikus tudással rendelkező szakemberek képzése is fontos volt számunkra. Átfogó célunk az volt, hogy bármely szakember, legyen az fogász, vagy akár mérnök lehetőséget és szakmai segítséget kapjon szolgáltatása, vagy terméke akadálymentesítésére, vagy annak eleve akadálymentes kialakítására.

Hogyan tervezték e célok megvalósítását?

Először is létre kellett hozni egy, a hazai szakemberek által ismert és elismert tananyagot. Akkor összesen 25 akkreditált képzést álmodtunk meg, a munka során azonban újabb és újabb területek körvonalazódtak, melyek önálló képzést igényeltek. A 2007-2010 közötti időszakban megvalósított tananyagfejlesztés eredményeként így összesen 57 akkreditált képzésünk lett, melyek szinte minden tudást felölelnek, mely az akadálymentesítéshez, a fogyatékos személyek méltó életviteléhez szükséges társadalmi elfogadás megerősítéséhez, vagy akár az egyes fogyatékossági típusokhoz kapcsolódó speciális tudás elterjesztéséhez szükségesek. Ekkor merült fel a kérdés: kik fogják oktatni mindezt? A második szakaszban, 2010-11-ben, a minisztérium támogatásával tehát megvalósítottuk a képzők képzését, melynek eredményeként ma már több mint 200 kiképzett oktató áll rendelkezésre.

Elég e 200 oktató egy 10 milliós nemzet számára?

Eleinte nem rendelkeztünk pontos tudással a majdani igényekkel kapcsolatban, de igyekeztünk egy olyan oktatói hálózatot létrehozni, mely minden későbbi igényt kielégít. Ugyanakkor, a harmadik szakasz kezdetén, a tavalyi év eleji tervezési ciklusban már körvonalazódott az oktatók foglalkoztatásának problematikája. Az intézmények nem, vagy csak elvétve igényelték képzéseinket. Tudtuk, ennek oka az ezt támogató pályázatok hiányában keresendő. Igazunk volt, hiszen amint megjelentek az első pályázatok, megjelentek az igények is. Ennek kapcsán kiderült, hogy meg kell újítanunk a képzők képzését.

Tovább a teljes cikkre

Forrás: FSZK