Örökre vesszőfutás marad a mozgássérültek közlekedéseHír | 2016.08.12.

Hiába a sok akadálymentesített megálló és alacsonypadlós jármű, még mindig rémálom a mozgássérülteknek eljutnia A-ból B-be tömegközlekedéssel. A sofőrök legszívesebben a megállóban hagynák őket, a számukra fenntartott járatok túlzsúfoltak, és még ha normálisan is bánnak velük, simán benne van a pakliban, hogy egyszerűen a peronon felejtik őket. Az egyre népszerűbb mopedről pedig már a bíróság is kimondta, hogy nem a buszra valók.

“Kedvesen  kértem  a  sofőrt,  hogy  hajtsa  ki  a  rámpát,  mert  szeretnék  felszállni”  –  mesélte a mozgássérült Ungvári Györgyi. Erre a sofőr közölte, hogy tilos mopeddel autóbuszon utazni, pedig Ungvári mopede mégcsak nem is a nagyobb, hanem a kisebb típusú. “Úgy döntöttem, hogy nem hagyom magam” – mondta Ungvári. Megfogta az első ajtónál lévő kapaszkodót és nem engedte továbbmenni a buszt. “Rendőrt hívok és feljelentést teszek” – mondta a vezetőnek, mire az inkább elvitte.

Máskor azonban nem volt ilyen szerencséje, mert amikor megfogta a kapaszkodót, a busz egyszerűen hátratolatott, majd kifordult a megállóból. “A szerencsén múlt, hogy nem rántott le a mopedemről” – mondta.

Ungvári Györgyi esete nem egyedülálló, sőt, az utóbbi időben rendszeresen megesik mozgássérült emberekkel, hogy hiába alacsonypadlós a busz vagy akadálymentes a peron, mégsem tudnak feljutni a járművekre, vagy egyszerűen otthagyják őket. Pár hete a 196-os busz vonalán volt képtelen feljutni egy mozgássérült nő az elektromos kerekesszékével a buszra, mert két egymást követő sofőr sem vitte el. Végül saját magának kellett autót hívnia és fizetnie érte. Ugyan egyre több az akadálymentesített járat, a mozgássérült emberek mégis szenvednek a közlekedéssel. Utánajártunk miért.

Saját maguk viszik a rámpát

Napjainkban a fővárosi autóbuszok több mint fele korszerű alacsonypadlós. Ennek köszönhetően a vonalak 97 százaléka részlegesen vagy teljesen akadálymentes – áll a BKK honlapján. Az egyre több alacsonypadlós járat, a megújult peronok és a teljesen akadálymentes 4-es metró megkönnyítik a mozgássérült emberek dolgát. “Szuper dolog, hogy itt már gondoltak ránk” – mondta Ungvári Györgyi az új metróvonalról, majd hozzátette azt is, hogy a 4-es, 6-os villamos is remekül használható kerekesszékkel.

Itt azonban ki is fogyott a dicséretből. A budai fonódó villamosvonalon ugyan közlekednek alacsonypadlós járművek, éppcsak nem mindegyik megállóból lehet felszállni rájuk. “A Margit kórházi például hasznavehetetlen” – mondta Ungvári Györgyi. Egyszerűen nem elég magas a villamoshoz, így nem tud átgördülni a peronról a járműre.

Lászlónak ugyanez problémája, éppcsak a vonattal. Ő a piliscsabai mozgássérültek számára fenntartott lakóotthonban él, és heti egyszer utazik Budapestre. A vonat lenne számára a legegyszerűbb, ráadásul éppen az elmúlt években újították fel a vonalat úgy, hogy az állomások alkalmasak alacsonypadlós villanyvasutak fogadására is. Éppcsak a villanyvasutak hiányoznak, egyelőre még motorvonatok járnak.

Azoknak azonban 30 centiméterre van a széle a perontól, az pedig túl nagy egy tolószéknek, csak segítséggel lehet feltolni rá. Így László elektromos kerekesszékkel jár, és egy saját rámpát visz magával, ami elég kényelmetlen, de legalább fel tud jutni a vonatra. “Azt ígérik, hogy 1-2 éven belül új vonatok lesznek, de hát közben az embernek meg múlik az élete, a felújítás is három éven keresztül tartott” – mondta László.

Tovább a teljes cikkre

Forrás: ABZUG.HU