Nem bánnák a magyar diákok, ha lenne fogyatékos osztálytársuk | 2016.10.16.

Felszerelt tornaterem, a nehéz iskolatáska helyett e-tankönyv, iskolapszichológus és szociális érzékenyítés – ilyennek látnák a jövő iskoláját a magyar diákok. De szeretnének több csapatmunkát, a problémamegoldásra nevelést, és azt, ha mindenkinek segítene az iskola megtalálni, hogy miben is jó.

"Végre megkérdezték tőlünk, hogy milyen álmaink iskolája. És tudunk jobbat, mint a mostani”

– ezt mondta egy budapesti gimnazista, akinek iskolai csapata megnyerte azt a pályázatot, amiben azt kérték a gyerekektől: mondják el, milyen iskolába szeretnének járni. A lány és osztálytársai például úgy képzelik, hogy napi helyett havi lenne az órarend, minden héten más témakört tanulnának, így lennének informatika vagy természettudomány napok. Az órák közötti szüneteket nem a tantermekben töltenék, hanem egy külön erre a célra létrehozott pihenő szobában, kanapékkal, babzsákokkal. Az iskolához tartozna egy közösségi kert és lenne saját komposztálója is. A témazárók mindig szóban, tételhúzással, tíz perces témakidolgozási idővel történnének, hogy ezzel is felkészítsék őket az érettségi szituációra. És azt sem szeretnék, ha a készségtantárgyakat osztályoznák.

A Versenyképes Oktatás nevű konferencián azonban nem csak a nyertes iskola tanulóinak véleményét mondták el. Az egész országból jöttek pályaművek, ezek alapján a gyerekek ilyennek látják a jövő iskoláját:

  • környezetbarát, modern épület
  • a tanítás reggel kilenc órakor kezdődik
  • van beléptetőrendszere, télen meleg van, nyáron hűvös, a diákoknak van saját szekrénye, és mindenkire jut számítógép is
  • a diákok szívesebben tanulnának e-tankönyvekből, mert így nem kéne az iskolatáskát naponta cipelniük
  • legyen egy közös szerver, amit otthonról is el lehet érni, és megnézni például, hogy mi a házi feladat, mikor miből várható dolgozat
  • az érettségi évében legyen a fókusz a választott egyetemnek megfelelő tantárgyakon
  • a diákok túlterheltek, ezért legyen kevesebb tanóra
  • a nyelvórákból viszont legyen több, ahogy a külföldi csereprogramokból is
  • legyen nagyobb hangsúly a diákok szociális érzékenyítésén, vegyes osztályokkal, ahová járnának Magyarországra betelepültek gyerekei, szellemi sérült gyerekek, kerekesszékes diákok. Ha ilyen osztályok lennének, az szerintük megtanítaná nekik, hogyan segítsenek és hogyan fogadják el a másságot
  • legyen iskolapszichológus.

FORRÁS: ABCUG.HU