Felszerelt tornaterem, a nehéz iskolatáska helyett e-tankönyv, iskolapszichológus és szociális érzékenyítés – ilyennek látnák a jövő iskoláját a magyar diákok. De szeretnének több csapatmunkát, a problémamegoldásra nevelést, és azt, ha mindenkinek segítene az iskola megtalálni, hogy miben is jó.
"Végre megkérdezték tőlünk, hogy milyen álmaink iskolája. És tudunk jobbat, mint a mostani”
– ezt mondta egy budapesti gimnazista, akinek iskolai csapata megnyerte azt a pályázatot, amiben azt kérték a gyerekektől: mondják el, milyen iskolába szeretnének járni. A lány és osztálytársai például úgy képzelik, hogy napi helyett havi lenne az órarend, minden héten más témakört tanulnának, így lennének informatika vagy természettudomány napok. Az órák közötti szüneteket nem a tantermekben töltenék, hanem egy külön erre a célra létrehozott pihenő szobában, kanapékkal, babzsákokkal. Az iskolához tartozna egy közösségi kert és lenne saját komposztálója is. A témazárók mindig szóban, tételhúzással, tíz perces témakidolgozási idővel történnének, hogy ezzel is felkészítsék őket az érettségi szituációra. És azt sem szeretnék, ha a készségtantárgyakat osztályoznák.
A Versenyképes Oktatás nevű konferencián azonban nem csak a nyertes iskola tanulóinak véleményét mondták el. Az egész országból jöttek pályaművek, ezek alapján a gyerekek ilyennek látják a jövő iskoláját: