Miért számít? – Egy Down-szindrómás fiú esete Shakespeare-relHír | 2016.01.27.

“Ha tanítani akarunk, nem egy vödröt kell feltöltenünk, hanem egy tüzet kell meggyújtanunk.”

Amikor Patrick óvodás volt és iskola előkészítésre járt, találnunk kellett valamilyen ösztönzőt, amiért hajlandó erőfeszítést tenni. Valami jutalmat. Mivel nem akartam, hogy elhízzon, ez a jutalom nem lehetett édesség. Kit is akarok becsapni, Patrickot nem érdekli az édesség, mindene a kenyér és a péksütemény. Az biztos, hogy mindennap rá lehetett volna venni a munkára egy friss bagettel, de hát ezt nem tehettem.

Így hát kitartó ötletelésbe kezdtünk, és végül a könyvtárnál állapodtunk meg. Mindennap elmehetünk együtt a könyvtárba, amikor az ovis napját mosolygós arccal teljesíti.

Ó, azok a mosolygós arcos napok!

A mosolygós arc azt jelentette, hogy Patrick odafigyelt, keményen dolgozott és mindent kézben tartott. Azt is jelentette, hogy magától bejött az udvarról – ami Patrick számára igazi próbatételt jelentett, mivel nem értette, hogy neki mikor jár le a kinti játék ideje.  Ha bárkit kinn látott, azt gondolta, ő is maradhat még.

Kezdetben a könyvtárlátogatás óriási dolog volt. Ünnepeltünk, éljeneztünk, táncoltunk. Aztán bemasíroztunk és Patrick jóóóóóóóó hosszú ideig vá-lo-ga-tott a videók és DVD-k között, mintha csak egy kiflikkel, bagettekkel és más péksüteményekkel teli pékségben dúskálhatott volna.

Kiélvezett minden pillanatot. Mindent alaposan megnézett és megfontolt. A könyvtár rettentően érdekelte.

Mint a többi kedves emlék, a könyvtár is felvidítja még mindig, de ma már nem elég ahhoz, hogy dolgozzon érte. Ma már mindennap mosolygó arcos nap. A könyvtárba ma már csak akkor térünk be, ha a parkba megyünk, vagy ha egy iskolai feladathoz szükséges.

Így hát tegnap minden külön ok nélkül azt ajánlottam neki, hogy ugorjunk be a könyvtárba, míg Caroline végez a kosáredzésen. Mivel még mindig nagyon lassan bogarászik, egy kicsit aggódtam, hogy nem férünk majd be az időbe, de megpróbáltuk.

Mint a lazac, ami az ívási helyére tart, gondolkodás nélkül megindult a gyerekrészleg felé és belefogott a videóválasztás monumentális feladatába. De öt perc múlva már vissza is jött – üres kézzel.

– Mi az? – kérdeztem.
– Számítógépre van szükségem.
Csak így.

Leül a gép elé és beírja, amit keres: Macbeth.

Mindenféle lehetőséget talál, de egy Macbeth videót választ a felnőtt könyvtárból. Míg a polchoz érünk, magunkban ismételgetjük a könyv számát. Megtaláljuk Shakespeare műveit, de a videó sehol.

Az agyamban megindul a tiktakolás.

Azt javaslom neki, hogy kérjük ki a könyvtárostól, és beleegyezik. Odamegyünk a könyvtároshoz, aki egy fiatal srác (hát ő meg mikor került ide?). Azt mondja, a polcon kell lennie. Végignézi velünk a részleget, meg is találja (új seprő jól seper) és Patrick mosolyog… fellelkesülve… a Macbethért?

Aznap este nincs időnk megnézni a filmet.

Másnap arra ébredek, hogy a férjem munkába indulva azt mondja nekem:

– Patrick már teljesen felöltözött és nézi a Macbethet.

Mi van?

Fél órával később ránézek Patrcikra, teljesen bele van merülve a darabba.

Régies, középangol szöveg + Shakespeare-dráma = tanácstalan anya.
Megrázom a fejem és tartom a reggeli ritmust.

Kijön reggelizni és kérdéseket tesz fel.

– Ki ölte meg Macbethet?

Az agyam még csak olyan egyszerű kérdéseket tud kezelni, hogy “Hol a pirítós?” Azt teszem hát, amit minden összezavarodott, álmos és elfoglalt szülő tenne: azt mondom neki, hogy nézze meg a Google-ban.

Megnézi.

Izgatottan meséli, hogy Macduff ölte meg Macbethet, mert Macbeth megölte Macduff feleségét és fiát.

Kezd érdekelni a dolog. Akaratlanul is magával ragad. Ez az egész fura helyzet valahol nagyon jó érzéseket is kelt bennem. A kora reggeli ködön át lassan kezd megvilágosodni bennem, hogy a gyerekemet Shakespeare érdekli!

Elmondom neki, hogy Macduff bosszút állt Macbethen. Megkérdezem, tudja-e, hogy ez mit jelent. Hallgat és várja, hogy folytassam. Macbeth azért hal meg, mert megölt másokat. Magának kereste a bajt. Megérti, és megemlíti, hogy Macbeth másokat is megölt, Duncant és még valakit, akinek a nevét nem értem.

De valamit megértek. A 14 éves fiammal a Macbeth cselekményéről beszélgetni kora reggel, iskola előtt: váratlan csoda.

A fiam Down-szindrómás.

A gyakran hallott statisztika szerint azoknak, akik megtudják, hogy a magzatuk Down-szindrómás, 90%-a az abortuszt választja.

Nekem ez a szám kicsit magasnak tűnik.* De ha 75% vagy 50%, nem igazán számít. Ezek a nők a kívánt terhességüket szakíttatják meg, mert félnek. Mert úgy gondolják, hogy ezzel a gyerekkel sosem fognak Shakespeare-ről beszélgetni. Mert nem tudják elképzelni, hogy egy Down-szindrómás ember okos, vicces, önálló lehet, saját álmokkal.

 Mert amit tudnak, az mind nem igaz.

Az én fiam nem egy kivételes, “tehetséges Down-szindrómás”, higgyétek el. Tudjátok mi az, amiben különleges? Hogy együtt tanult a többi gyerekkel. Minden órán együtt volt a tipikus fejlődésű kortársaival és hallott ugyanazokról az irodalmi művekről, ugyanazokról a magasröptű fogalmakról, mint pl. a társadalmi igazságosság és a szabadság. Részt vett az osztályvitákon és dolgozott az erkölcsi problémákon. Tanult művészettörténetet, történelmet, természettudományokat, matematikát… ahogy minden más gyerek is az iskolában.

Tovább a teljes cikkre

Forrás: DOWN BABA