Keresik a megoldást a mozgáskorlátozott emberek autóvásárlási konstrukciójának javításáraHír | 2012.01.03.

Az új támogatási konstrukció 650 speciálisan kialakított Suzuki kedvezményes vásárlását teszi lehetővé a mozgáskorlátozott emberek számára. Bár a Nemzeti Erőforrás Minisztérium szerint a reform pozitív változás, az érintettek több szempontból is kifogásolják az átalakításokat. Ezért a MEOSZ megbeszélést kezdeményezett a Széchenyi Kereskedelmi Bank képviselőivel, egyeztetve a támogatási rendszer működésének problémáit.

A december 29-én zajlott megbeszélés során a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elsősorban a gépkocsik kialakításának és a járműszerzési támogatáshoz való hozzáférés jelenleg hatályos rendeletének változtatását kezdeményezte, de javasolta a hitelkonstrukciós lehetőségek bővítését is. „Az információk és a problémák megismerése alapján közösen kívánunk a jogszabály által megengedett működési mód kialakításában együttműködni" – mondta el Hegedűs Lajos, a MEOSZ elnöke.

A MEOSZ a megbeszélésen hangsúlyozta, hogy a Széchenyi Bankkal közösen fordulnak a Nemzeti Erőforrás Minisztériumhoz (NEFMI), hogy a támogatási rendszerbe olyan gépjármű kerülhessen be, amely automata sebességváltóval rendelkezik és elegendő helyet biztosít a kerekesszéknek is. Az új Swift 1,2 GLX ugyanis nem megfelelő az összes mozgáskorlátozott ember számára, annak ellenére, hogy Tóth Tamás, a Széchenyi Kereskedelmi Bank üzletágvezetője szerint a gépkocsik nyolcvan százaléka alkalmas a kerekesszékek elhelyezésére. „A legtöbb mozgássérült kizárólag automata gépkocsit tud vezetni, ők sem csak egyfélét. Van, akinek nagyobbra van szüksége, mert a hagyományos kerekesszéknek sok hely kell. Ezért nem jó, hogy csak egy típust lehet választani, és az sem automata" – adott hangot véleményének Derera Mihály a MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet igazgatója.

Az egyeztetés során a MEOSZ az új gépkocsikra felvehető hitel kedvezőtlen feltételeire is felhívta a figyelmet. „Az állam 900 ezer Ft-os támogatása és a Suziki 900 ezer Ft-os flottakedvezménye miatt a 3,4 M Ft-os autót 1,6 M Ft-ért kellene megkapniuk a mozgáskorlátozottaknak. A kialakított kedvezőtlen rendszer azonban arra kötelezi az igénylőt, hogy hitelszerződést kössön, melynek következtében a 12-14%-os hitel 28%-ossá válik, így az 1,8 M Ft kedvezményből 1,2 M Ft pedig a banké lesz" – világított rá a problémára Hegedűs.

Ezért a Széchenyi Bank vállalta, hogy a meghirdetett standard hitel konstrukciók mellett, más összetételű hitelkonstrukcióval is az ügyfelek rendelkezésére áll. Az ügyfél által a biztosítási díj felett befizetett törlesztő részletek, valamint az állami támogatás együttesen fedezik a gépkocsi listaárát, így az ügyfelet további banki költség, illetve kamatfizetési kötelezettség nem terheli.

Mivel az új támogatási rendszer lényeges eleme a szigorú szabályozás - így a hároméves elidegenítés tilalom, a jogosultság orvos szakértői elbírálása -, jelentősen leszűkül a járműszerzési támogatáshoz való hozzáférés. Az egyeztetésen a MEOSZ ígéretet tett arra, hogy 2011 után ismét kezdeményezni fogja az ezzel kapcsolatos kormányrendelet módosítását.

A 2011 júniusában átalakult, súlyosan mozgáskorlátozottak közlekedési nehézségeinek megkönnyítésére létrejött rendszer az eddigi, 300 ezer Ft-os támogatás helyett az új gépjárművek után 900 ezer, a használt gépkocsik után pedig 600 ezer Ft-os támogatást ad a rászorulóknak. Idén a rendelkezésre álló támogatás közel 700 millió forint volt. Annak érdekében, hogy a jövőben, a végrehajtás során jelentkező problémákra megoldást találjanak, a MEOSZ legalább havonta egy alkalommal egyeztet a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal.

Tovább az eredeti cikkre

Forrás: KÖZELKÉP HÍRÜGYNÖKSÉG