Az áram és gázszámlákkal összefüggő jelentős változásokTörvényi változás | 2011.09.25.

Az áram és gázszámlákkal összefüggő jelentős változások a 2011. július elsejével hatályos törvénymódosítás kapcsán léptek életbe.

1. Eddigi három hónap helyett a tartozást felhalmozó lakossági fogyasztók esetében két hónapra rövidült a kikapcsolási idő (erre nem kerülhet sor munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon és külön meghatározott pihenőnapon). 
A kikapcsolás szankcióját azonban a szolgáltató csak 3 feltétel együttes teljesülése esetén alkalmazhatja, melyek az alábbiak:
a)     60 napon túli késedelembe kell esnie a lakossági fogyasztónak.
b)    Szolgáltatónak a tartozás tényéről és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót min. kétszer írásban kell értesítenie. Az első értesítésben kötelesek jelezni azon kedvezményeket, amelyek a szociálisan rászoruló fogyasztókat megilletik, továbbá tájékoztatnia kell őt az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségéről.
c)     Fizetési haladék megadása vagy a részletfizetési lehetőség kapcsán kezdeményezett egyeztetés sikertelensége kell, hogy fennálljon. Fontos, hogy az eddigiekkel ellentétben ezt az egyeztetést már a fogyasztóknak kell kezdeményezni.
 
2.  Kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj bevezetésre került új díjtételként, amelyet a szolgáltatók kötelesek külön feltüntetni a számlán. De ettől még az áram és gáz végső, bruttó ára nem emelkedett (mivel ezzel együtt az árszabások díjstruktúrája is megváltozott). 
 
3.  Ügyfélszolgálati irodáik működése során kötelesek lehetővé tenni a fogyasztók jogainak megfelelő érvényesítését. Ennek érdekében állandó ügyfélszolgálati iroda esetén a hét legalább egy napján, annak este 20 óráig nyitva kell tartania, míg külön az áramszolgáltató ügyfélszolgálati fiókirodája esetén a hét során legalább az este 18 óráig történő nyitva tartást kell biztosítani. A fogyasztók a személyes ügyintézés időpontját előzetesen elektronikusan és telefonon keresztül is lefoglalhatják.  
 
4.  Nagyobb védelem a fogyatékkal élő fogyasztóknak. Fogyatékkal élő fogyasztónak számít a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény szerinti fogyatékossági támogatásban részesülő személy, valamint az a személy, aki az életét vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása. Ilyen fogyasztókat különleges bánásmódban kell részesíteni és ezt hatványozottan érvényre kell juttatni a méréssel, leolvasással, számlázással, díjfizetési módokkal kapcsolatosan igényeik intézése során. Fontos garanciát jelent az a rendelkezés, amely szerint még fizetési késedelem vagy nemfizetés esetén sem lehet kikapcsolni azt a fogyasztót, akinek az egészségét vagy az életét veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása. 
 
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége tanácsolja a fogyasztóknak, hogy a számláik végösszegét minden esetben ellenőrizzék le befizetés előtt, és amennyiben eltérést tapasztalnak a vélt és valós fogyasztás között, úgy a későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése végett mindenképpen érdeklődjenek annak okáról a szolgáltatónál. Amennyiben a jogosnak vélt panaszunkat a szolgáltató elutasítja, forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, amely a fogyasztói jogviták rendezésére hivatott és eljárása teljesen ingyenes és gyors.
 
Forrás: SINOSZ