"Az autisták is társas lények" – egy iskola szülői erőbőlHír | 2014.09.11.

Autista és súlyosan, halmozottan sérült gyermekek fejlesztésével és oktatásával kezdték, ma már foglalkoztatási programot szerveznek a szegedi Gemma Szociális Szolgáltató Központ és Fejlesztő Iskolában, amelyet szülők és más családtagok hoztak létre négy évvel ezelőtt. Nemsokára naptárakat, névjegyeket és papírbrikettet fognak gyártani az ide járó nagykorúak. Az ősszel önálló gazdasági intézménnyé váló központba legalább húszan állnak sorba.

Az egyik buszjárat végállomásán árválkodó egykori iskola lepukkant épületét kapta meg négy évvel ezelőtt a Szivárvány Autizmus Egyesület Szegeden. Ma már 24 súlyos, halmozottan sérült és autista gyermek tanul az ősztől önálló gazdasági intézményként működő Gemma iskolájában, de hét túlkoros (16 év fölötti) fiatal is rendszeresen jár ide. És még legalább ennyien szeretnének bejutni.

Szeptember első napjaiban az újoncokat szoktatják be a szülők. „Egy kívülálló el sem tudja képzelni, milyen nehéz lelkileg és fizikailag is ez” – mondja a tolókocsiban ülő vékony kisfiú apukája.  "Peti alig evett, már közel állt ahhoz, hogy szondát kell bevezetni, amikor elkezdtem injekciós tűvel etetni. Ez bejött. Ha nem lenne a Gemma, most biztosan ott vegetálnánk egy nagy intézményben, ahol nem tudnak ennyi figyelemmel lenni a gyermekekre, és ez nem is az ő hibájuk” – mondja az apuka, akinek a felesége élete, miként fogalmaz, „már ráment” a fiuk ápolására.

Hosszú út vezetett ideáig

12 évvel ezelőtt Harter Árpádné, a Gemmát elindító Szivárvány Autizmus Egyesület vezetője a Déli Apróban adott fel hirdetést, fogorvost keresett az akkor 13 éves autista lányának, mert a rendes járóbeteg-rendelésen nem tudták megoldani a lánya ellátását.

Tovább az eredeti cikkre

Forrás: HVG