,,Aminek nincs tanúja, az nem is létezik"Hír | 2014.02.07.

Hiányosságai mindenkinek vannak. A társadalom „ép” tagjai ezeket könnyebben leplezik, a fogyatékkal élő emberek esetében viszont nem lehet úgy tenni, mintha nem lennének. Lehet viszont ezekkel dolgozni, a két élethelyzet sajátosságait összeolvasztani, azokból valamit alkotni, sőt: mindezt színpadra vinni. Az eredmény – a vártnak megfelelően – egészen elképesztő. Az ArtMan ParaDOGMA estjén jártunk, a Trafóban.

A többségi társadalom nem tud mit kezdeni a fogyatékossággal. A legtöbb ember zsigerből érez sajnálatot és hárítást a testi, illetve mentális sérülés láttán, pedig minimális nyitottsággal fordulva az érintettek felé kiderül, hogy mennyi mindent adhatnak, mi mindent taníthatnak ők. Érzékenységet, színpadi jelenlétük törékeny varázsát, a fejekben mélyen gyökerező sztereotípiák lebontását. Hiányosságaik ellenére – vagy talán pont azokból fakadóan –, a színpadon kiteljesednek, ámulatba ejtenek, pozitív energiát sugároznak. Feltétel nélkül engednek be különleges világukba, ahol nem fájdalom és zavar, hanem tiszta öröm, büszkén vállalt sebezhetőség és magas szintű önkifejezés vár.

Máshonnan csöpög az energia

Az ArtMan Mozgásterápiás Művészeti Közhasznú Egyesület munkája egyedülálló kezdeményezésként van jelen a magyar kortárs és táncszínházi szférában. Előadásaiban ugyanis közösen szerepelnek a fogyatékkal élő művészek és „ép” társaik.

Együttműködésük lényegét Tóth Károly, vagyis Karesz, a Tánceánia Együttes oszlopos tagja fogalmazza meg, aki az előadás főpróbája után „Belekarolhatok Önbe, Hölgyem?” – felkiáltással vezet minket a büfé felé. „Igaz, más szinten, de mindannyian egymást segítjük. Ők inkább fizikálisan, mi pedig mentálisan, lelkileg. Úgy érzem, ez nekik is terápiás folyamat, és így kiegészítjük egymást.”

Karesz az együttes Álompart című előadása elején kerekes székkel gurul be a színpad közepére, majd könnyedén kiemelkedik belőle. „Rövid távon tudok mozogni, de elég hamar kifáradok. A színpadon viszont nem érzek fáradtságot. Olyankor mintha valahonnan máshonnan csöpögne rám az energia.” Karesz azt is elmondja, hogy a jó társaság miatt szeret ide járni, fellépni pedig azért, hogy másoknak is juttasson a pozitív hullámokból, hisz együtt, örömmel lehet energiát sugározni a közönség felé.

Az alkotói folyamatokban mindenki aktívan részt vesz. Karesz úgy fogalmaz, a darab csontvázát töltik ki improvizációs elemekkel, ami a közösen megélt tapasztalatokból fakad. Gál Eszter, az Álompart című mű egyik „ép” alkotója és előadója szerint nem az önkifejezésen, nem a gátlások leküzdésén van a fókusz, hanem a puszta jelenléten, az adott pillanatban megélt teljességen, illetve ennek varázsán.

Tovább az eredeti cikkre

Forrás: HVG