„Aki miatt rosszul kell éreznünk magunkat” – Interjú Fekete ÁdámmalHír | 2015.01.23.

Humorról, túl egyértelmű színházról és a mozgáskorlátozottságáról is beszélgettünk az ötödéves dramaturggal, akinek már több színház játssza a drámáit, és most mutatják be első rendezését.

magyarnarancs.hu: Még egyetemre jársz, ötödéves vagy a színművészeti dramaturg szakán, de már több mint kéttucat előadás színlapján szerepel a neved. Mi volt az, ami miatt először felfigyeltek rád a szakmában?

Fekete Ádám: Az első külsős munkámat, azt hiszem, kevesen látták, egy Hüvelyk Matyit írtam a veszprémi bábszínháznak; valamivel többekhez jutott el a Pettson és Findusz a Budapest Bábszínházban. Nem gondoltam volna, hogy báb-vonalon fogok elindulni. Sokat segítettek a TÁP Színházzal való fellépéseim is, és nyilván az is benne van, hogy a milyenségem miatt fizikailag nem vagyok annyira felejthető. Aztán volt a Bűn és bűnhődés Fehér Balázs Benővel, amit szintén kevesen láttak, előadásonként egy-egy néző, és közben volt egy saját darab, a Puccs Sanyi és Arankában. Aztán harmadikban kaptam a Junior Prima-díjat, ami nagyon megtisztelő, de úgy érzem, nem arról szólt, hogy valamit már letettem azt asztalra, inkább arról, hogy figyelnek rám, és kíváncsian várják a folytatást.

magyarnarancs.hu: Milyen reakciókkal találkoztál amiatt, hogy „fizikailag nem vagy annyira felejthető”, amikor elkezdtél színházzal foglalkozni? (Fekete Ádám oxigénhiánnyal született, ami maradandó elváltozáshoz vezetett a mozgásában – K. B.)

FÁ: Mindig, minden új nézőközönséggel érzem, hogy amikor feljövök a színpadra, van egy visszafojtott lélegzet: mindenkiben van egy alapvető félelem attól, hogy most itt egy mozgássérült ember, aki miatt rosszul kell majd éreznünk magunkat valószínűleg; inkább az alkotókra vagyunk dühösek, hogy miért hoznak minket ilyen helyzetbe, és őt miért hozzák ilyen helyzetbe. De amikor pár mondat után látják, hogy ez a furán mozgó ember használja ezt az erőt, meg az eszét, és nem kell rosszul érezniük magukat, én sem érzem rosszul magamat, és az alkotók is tudják, hogy mire használnak, az számukra hirtelen iszonyú nagy megkönnyebbülést okoz. Ilyenkor azt érzem, hogy nagyon erősen együtt vannak velem, talán sok tekintetben jobban is, mint egy normális színésszel: nekik ez a dolguk, én viszont lerombolok bennük egy falat, amiről azt hitték, hogy ott van. Amikor csak egy kis ideig vagyok színpadon, nem mindenkiben sikerül ezt ledönteni; olyankor érzem, hogy van, aki még mindig él a gyanúperrel, hogy ez egy furcsa dolog, aminek nem kéne lennie.

magyarnarancs.hu: És mit szólnak hozzád a szakmabeliek?

FÁ: Nem nagyon találkozom olyannal, akinek erős ellenérzései lennének. Nagyon sok drukkert látok, és sok szeretetet kapok. Kocsmai beszélgetésekben volt olyan, hogy valaki cukkolt ezzel, hogy a szakma üdvözlése valójában a mozgásomnak szól – de ez ritka. Az emberek általában örülnek nekem. Ez tök jó, én is örülök az embereknek.

Tovább az eredeti cikkre

Forrás: MAGYAR NARANCS