A világon egyedülálló újdonság segíti a mozgáskorlátozottakatHír | 2015.07.20.

Egy intelligens város ismérve, hogy mindenkire gondol, beleértve a mozgásukban korlátozott személyeket is. A világon egyedülálló, magyar fejlesztésű alkalmazás, a „Route4U – Gurulj szabadon” a mobiltelefonokba beépített szenzorok segítségével térképezi fel egy adott útvonal akadálymentességét. A begyűjtött információ aztán egyből bekerül az applikáció központi rendszerébe. Az így fokozatosan kitapasztalt útvonalhálózatra szüksége is van a kerekes székkel közlekedőknek, ugyanis Budapesten még korántsem megoldott a minden ember számára egyenlő minőségű közlekedés.

Magyarországon a 2011. évi népszámlálási adatok szerint több mint 232 ezer mozgáskorlátozott él, ennek több mint tizede pedig Budapesten. Fővárosunknak ahhoz, hogy az okosvárosok rangsorában előrébb lépjen, a fejlesztések során gondolnia kell a mozgásukban korlátozott személyekre is. Egy kerekes székkel útnak induló ember számára ahhoz, hogy egyik pontból a másikba eljusson, több tényezőt kell figyelembe vennie: fel tud-e szállni a számára szükséges buszra, metróra vagy éppen villamosra; be tud-e jutni abba az épületbe, ahová épp igyekszik.

Ma Budapesten nem telik el úgy nap egy fogyatékos ember életében, hogy utazása során ne ütközne közlekedési akadályba. Egyelőre nem teremtődött még meg a feltétel ahhoz, hogy a fogyatékkal élő emberek ép társaikkal azonos módon utazhatnának – mondta az MNO-nak Földesi Erzsébet, a Budapesti Mozgássérültek Egyesületének elnöke. Hozzátette: a hamarosan forgalomba álló, új 1-es villamos és a 4-es metró teljes szakaszának akadálymentessé tételével bővült azon közlekedési vonalak száma, ahol egy kerekes székkel közlekedő is utazhat, de a probléma továbbra sem megoldott.

Földesi elmondta, ahhoz, hogy érdemi előrelépés történjen, a felújítások, fejlesztések során nem utolsó szempontként kéne kezelni az akadálymentesítés kérdését. Kiemelte, ha a fogyatékkal élő embereket is bevonnák a közösségi közlekedés fejlesztésének folyamatába, akkor nem kéne egy városon belüli hosszabb utazásra akár fél napot is rászánnia a mozgásában korlátozott személynek. A Budapesti Mozgássérültek Egyesületének elnöke szerint nagyobb figyelmet kellene fordítani a már elvégzett, akadálymentességet szolgáló beruházások utáni karbantartásra is. „A 2-es metró felújítása során graffitiálló falakra jutott pénz, de a liftek szerelésére nem” – tette hozzá. Erre a felvetésre az MNO-nak a Budapesti Közlekedési Központ úgy reagált, hogy „a már korábban munkába állított liftek 95 százaléka működik, a karbantartásuk megoldott. A meghibásodáshoz leginkább a liftrongálások vezetnek.”

Tovább a teljes cikkre

Forrás: MNO