A Fogyatékosság-barát munkahely elismerésHír | 2013.02.19.

Már Magyarországon is egyre több munkáltató ismeri fel, hogy a fogyatékos emberek foglalkoztatása elengedhetetlen ahhoz, hogy hatékonyabbá, termelékenyebbé, sikeresebbé tegyék vállalkozásukat. A fogyatékos emberek foglalkoztatásának támogatása során azonban egy alapvető probléma tapasztalható: bár sok cég deklarálja, hogy nyitott fogyatékos emberek foglalkoztatására, mégsem jelentkeznek hozzájuk sérült emberek, mert nem tudnak arról, hogy számítanak rájuk munkavállalóként. A fogyatékos emberek viszont annyira esélytelennek tartják, hogy munkahelyet találjanak, hogy sokszor meg sem próbálnak nyilvános álláshirdetésekre jelentkezni. A Fogyatékosság-barát munkahely elismerés bevezetésének célja ezért az álláskereső fogyatékos emberek és a foglalkoztatásukra nyitott munkáltatók egymásra találásának támogatása.

Ki adja a Fogyatékosság-barát munkahely?

Az elismerést az Emberi Erôforrások Minisztériuma, az American Chamber of Commerce in Hungary, a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület és a Salva Vita Alapítvány közösen adja a pályázati feltételeket sikeresen teljesítő munkáltatóknak.

Mely munkáltatók kaphatják meg a Fogyatékosság-barát munkahely logót?

A Fogyatékosság-barát munkahely elismerés alapja a folyamatos fejlesztés. A Fogyatékosságbarát munkahely logót használó munkáltatókat az Európai Minőségmenedzsment Alapítvány (EFQM) Kiválóság Modellje alapján kidolgozott koncepció mentén vizsgáljuk.

Az elismerést azok a munkáltatók kaphatják meg, akik vállalják, hogy folyamatosan fejlesztik a fogyatékos emberek toborzásával, foglalkoztatásával, megtartásával kapcsolatos gyakorlatukat. Az elismerés megszerzéséhez az alábbi területeken megvalósított, legalább egy fejlesztést szükséges igazolni:

  • A szervezet vezetőinek felkészítése a fogyatékosság tudatos kezelésére.
  • A szervezet munkatársainak felkészítése a fogyatékos emberek befogadására.
  • A szervezet fogyatékossá váló dolgozóinak megtartásához irányelvek meghatározása.
  • A toborzási folyamat akadálymentesítésének fejlesztése.
  • A fogyatékosság-barát munkahely logó használatának beépítése a toborzási folyamatba.
  • A fogyatékos emberek toborzását, foglalkoztatását, megtartását, a dolgozók szemléletformálását javító eredmények szisztematikus értékelése.

Az elismerés megszerzését követően a munkáltató jogosulttá válik a Fogyatékosság-barát munkahely logó használatára.

Mit jelent a Fogyatékosság-barát munkahely?

A logó azt kommunikálja, hogy a munkáltató pozitívan fogadja a fogyatékos személyek jelentkezését. A logó bevezetése fontos társadalmi szemléletformáló eszköz, mivel azt fejezi ki, hogy a fogyatékos emberek számára pozitív intézkedésekre van szükség hátrányaik leküzdéséhez, egyenlő esélyük biztosításához. Ha lehetőséget kapnak, akkor ők is képesek értékteremtő munkát végezni, ugyanúgy, mint bárki más.

Mely cégek kapták meg eddig a Fogyatékosság-barát munkahely?

Hazánkban jelenleg összesen 27 munkáltató jogosult a Fogyatékosság-barát munkahely logó használatára. 2012-ben 11 munkáltatót tüntettek ki az elismeréssel, akik 2013. január 30-án az Emberi Erőforrások Minisztériumában vehették át az elismerést.

A 2012. évi díjazottak a következő szervezetek voltak: Alko-soft Szolgáltató Bt., Budapest XVIII. ker. Pestszentlőrinc- Pestszentimre Önkormányzat Egyesített Szociális Központ, E.ON Hungária Csoport, Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar, Eurest Étteremüzemeltető Kft., JOB Személyzeti Tanácsadó Kft., KÜRT Információbiztonsági és Adatmentő Zrt., Magyar Posta Zrt., Motiváció Mozgássérülteket Segítő Alapítvány, Nolato Magyarország Ipari és Kereskedelmi Kft., Nyíregyházi Főiskola.

Dobár Attila, ügyvezető, partner, JOBGROUP
„A társadalmi, illetve nyílt munkaerő-piaci integráció alapvető fontosságú számunkra, akár magánemberként, akár munkaadóként gondolkodunk. A társadalmunk és vállalatunk érettségét is egyértelműen tükrözi a fogyatékossággal élőkhöz, illetve megváltozott munkaképességűekhez való viszonyunk. A Salva Vita Alapítvány által meghirdetett Fogyatékosság-barát munkahely elismerés egy nagyszerű lehetőség arra, hogy felhívjuk a figyelmet azon szervezetek számára is, akik még nem foglalkoztak az integráció kérdésével.”

Prof.Dr.Jánosi Zoltán, rektor,egyetemi tanár, Nyíregyházi Főiskola
„A Nyíregyházi Főiskola intézményfejlesztési tervében kiemelt helyet kap a fogyatékossággal élô hallgatók és dolgozók tanulmányi- és munkakörülményeinek biztosítása. Történik mindez azért, hogy a fogyatékossággal élő hallgatók minél képzettebben és felkészültebben kerüljenek a munkaerőpiacra. A fogyatékossággal élő dolgozóink alkalmazására lehetőséget ad a teljes intézményi fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés is. A Fogyatékosság- barát munkahely elismerésre pályázás számunkra azért volt fontos, hogy a régióban élők tájékozottak legyenek mindazon lehetőségekről és fogadóképességről, amellyel főiskolánk rendelkezik.”

Mely munkáltatók pályázhatnak idén a Fogyatékosság-barát munkahely elismerésre?

Az elismerésre és a logó használatára bármely nyílt munkaerő-piaci munkáltató jelentkezhet, az üzleti szférából, a közszférából és a non-profit szervezetek köréből egyaránt. Kis-, közép- és nagyvállalatok egyaránt lehetnek Fogyatékosság- barát munkahelyek. A jelentkezést azonban kizárja, ha az adott szervezetnél a munkaviszonyban foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók aránya az összes munkavállalóhoz képest a 25%-ot meghaladja. (Azok a rehabilitációs akkreditációs tanúsítvánnyal rendelkező szervezetek viszont pályázhatnak, melyeknél a megváltozott munkaképességű személyek létszáma meghaladja a 30 főt, viszont arányuk nem éri el a 25%-ot.)

Hogyan lehet pályázni a Fogyatékosság-barát munkahely elismerésre?

Ha mindezen információk alapján az Önök szervezete logó-használóvá kíván válni, akkor első lépésként töltse ki a Salva Vita Alapítvány honlapján (www.salvavita.hu) megtalálható Jelentkezési lapot. A Jelentkezési lap kitöltése segítséget nyújt ahhoz, hogy a pályázók szisztematikusan áttekinthessék, mennyire eredményesen teljesít a szervezet a fogyatékos emberek toborzása, foglalkoztatása, megtartása, a dolgozók szemléletformálása területén, és hol lehetne még javítani

A Jelentkezési lapon meg kell határoznia azokat a rövidtávú (3 hónapon belül megvalósítandó) és középtávú (2 éven belül megvalósítandó) fejlesztéseket, melyeket a fogyatékos személyek toborzása, foglalkoztatása, megtartása, illetve a szervezet dolgozóinak fogyatékos munkatársakkal, ügyfelekkel / vásárlókkal kapcsolatos érzékenyítése, informálása kapcsán tervez. Amennyiben igénylik, úgy a Salva Vita Alapítvány tanácsadója felkeresi Önöket, és személyesen nyújt segítséget a jelentkezési lap kitöltéséhez. Ezirányú igényét a logo@salvavita.hu e-mail címen jelezheti.

A kitöltött Jelentkezési lapokat 2013. március 31-ig várjuk a következő e-mail címre: logo@salvavita.hu
vagy postacímre: Salva Vita Alapítvány /Fogyatékosság-barát munkahely elismerés Budapest 1073 Erzsébet krt. 13. III/3.

Ezt követi a rövidtávú fejlesztés(ek) végrehajtása és dokumentálása az Áttekintő lapon. A rövidtávú fejlesztések megvalósítása során is kérhetik a Salva Vita Alapítvány segítségét. A fejlesztések megvalósulását 3 hónap elteltével szakértők ellenőrzik. Amennyiben valóban megtörténtek a tervezett fejlesztések, úgy a szervezetet előterjesztik a Fogyatékosság-barát munkahely elismerés megszerzésére. Az előterjesztést az Akkreditációs Bizottság (tagjai: az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az American Chamber of Commerce in Hungary és a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület képviselői) tekinti át, és ez a bizottság dönt az elismerés odaítéléséről. A pályázatban vállalt feltételeket sikeresen teljesítő munkáltatók oklevelet kapnak, mely igazolja az elismerés megszerzését.

A logó 2 évig használható. Használata további 2 évre, többször is meghosszabbítható a középtávú fejlesztések Áttekintő lapon való dokumentációját követően.

Hol használhatja a munkáltató a Fogyatékosság- barát munkahely logót?

A logó a jelenlegi és a potenciális jövőbeli munkatársakkal való kommunikáció során alkalmazható. Pl. használható belső és külső álláshirdetéseken, jelentkezési lapokon, a toborzás során használt anyagokon. A munkaügyi központokban, munkaerő-közvetítő cégeknél, valamint az interneten közzétett hirdetéseken is alkalmazható a logó. Alkalmazható továbbá honlapokon, kiadványokon, levélpapírokon, beszámolókon, közleményeken és bármely más vonatkozó dokumentumon is.

A munkáltató azonban nem használhatja a logót termékei vagy szolgáltatásai promótálására, az üzleti előny megszerzése érdekében. Pl. nem alkalmazhatja konkrét termék- vagy szolgáltatás értékesítést célzó hirdetési felületeken.

Miért érdemes használni a Fogyatékosság-barát munkahely logót?

A fogyatékos munkavállalók megbízhatósága és termelékenysége nem marad el a többi kollegáétól. A mindennapi életben sok fogyatékos ember jó problémamegoldó készségeket fejleszt ki, melyek hasznosak lehetnek a munkahelyen. Motiváltságukat bizonyítja, hogy élen járnak a ledolgozott munkanapok számában, és hosszabb ideig állnak alkalmazásban, lojálisak a vállalathoz. Foglalkoztatásuk által a munkahelyi légkör, a munkamorál, sőt a többi dolgozó cég iránti elköteleződése is javul. Pozitívabb lesz a cég imázsa, külső-belső megítélése. Sokuknak nincs szüksége akadálymentesítésre, de ha van is, akkor az akadálymentesítésből mindenki profitál.

A Fogyatékosság-barát munkahelyek hatékonyabbá teszik vállalkozásukat, csökkentik költségeiket és emelik szolgáltatásaik színvonalát. A logó használata a külső és a belső kommunikáció során egyaránt üzenetértékű. Egyrészt világossá teszi a fogyatékos emberek számára, hogy az adott szervezetnél örömmel fogadják jelentkezésüket az álláshirdetésekre, és érdeklődnek képességeik iránt. Másrészt a meglévő munkavállalóknak azt üzeni, hogy értékelik hozzájárulásukat, és méltányosan fogják őket kezelni, ha munkavégző képességük csökkenne. A munkatársak büszkék vállalatukra, ezáltal lojálisabbak, ha azt látják, hogy vállalatuk a fogyatékos emberek jó munkáltatójává igyekszik válni.

Forrás: SALVA VITA ALAPÍTVÁNY