Az érzelmileg intelligens dolgozó így vitatkozik a főnökévelSzakmai cikk | 2017.01.10.

A legtöbb főnök nem szereti, ha megkérdőjelezik a döntéseiket, megsértődnek és megharagszanak még akkor is, ha nyilvánvalóan a másiknak van igaza. (Sőt, különösen akkor.) Ilyen viták esetén nem árt, ha hasznosítható a fejlett érzelmi intelligencia (EQ).A magas IQ-val, de alacsonyabb szintű érzelmi intelligenciával megáldott emberek hajlamosak racionálisan érvelni, és kevés figyelmet fordítanak a szociális és érzelmi dimenziókra. Pedig inkább ezek segítségével lehet csatát nyerni a Fast Company érvelése szerint.

 

Amikor az igazság fáj
Kutatások bizonyítják, hogy a fejlett érzelmi intelligenciájú emberek könnyebben kezelhetők, s ezzel szoros összefüggésben gyakrabban részesülnek jutalomban és előléptetésben, mint azok, akik szívesen konfrontálódnak, igazságukat kitartóan bizonygatva. Amikor a vezetők a beosztottjaik karrierének alakulásáról döntenek, sok esetben többet számít, hogy rokonszenves személyiség-e az illető, és háttérbe szorul, hogy milyen a szaktudása és a munkához való hozzáállása.

A fejlett EQ-jú dolgozók könnyebben kötnek kompromisszumot, illetve elkerülik a vitát, mert diplomatikusak és érzékenyek, ezért csírájában el tudják fojtani a kialakulóban lévő konfliktust, még annak árán is, ha ez néha bizonyos alakoskodást és manipulációt igényel.

Dale Carnegie, az első modern trénerek egyike ezt így fogalmazta meg: „Ha alulmaradsz a vitában, vesztettél; ha felülkerekedsz, akkor is vesztettél.” Mire utal ez a megállapítás? Arra, hogy ha győzünk a vitában, nagy a valószínűsége, hogy a másik fél megsértődik és attól kezdve negatív érzéseket táplál irántunk, aminek hosszú távon igen kellemetlen következményei lehetnek.

Csak nyugodtan (vagy legalábbis tegyél úgy)
A magas EQ-jú emberek sok esetben nem tesznek konkrét stratégiai vagy taktikai lépéseket a vita elkerülése érdekében – a siker a vérmérsékleten múlik. Képesek hideg fejjel gondolkozni, udvariasak, kissé flegmák (a szó eredeti görög értelmében, azaz higgadtak, nem mutatnak heves érzelmeket) ezért jól tűrik a provokációt, a rossz főnökök hibás döntései esetében is. Aki ki akarja fejleszteni magában ezeket a készségeket, figyelje meg, milyen szituációk okoznak számára stresszt, és tanulja meg azokat a higgadt reakciókat, amelyeket ilyenkor alkalmaznia kell.

TOVÁBB A TELJES CIKKRE

FORRÁS: JOBLINE.HU